Oefentherapie Mensendieck Werkendam

In het kort:

• Bij osteoporose worden je botten broos door een te snelle botontkalking.
  •  Je botten breken gemakkelijker als je osteoporose hebt.
  •  Osteoporose is niet te genezen.
  •  Met voldoende lichaamsbeweging, gezonde voeding, medicatie en voldoende zonlicht kun je de klachten wel verminderen.
  •  Oefentherapie kan je helpen om beter te bewegen en de kans op vallen en dus een botbreuk kleiner te maken.

Wat kan de oefentherapeut voor je betekenen?
Oefentherapie kan je helpen om beter te bewegen en de kans op vallen kleiner te maken. De behandeling bestaat meestal uit oefeningen om spierkracht en balans te verbeteren.
Als je toch gevallen bent, helpt oefentherapie ook bij het herstel na botbreuken.

Oefentherapeuten behandelen regelmatig patiënten die een grote kans hebben om osteoporose te krijgen. Zij zijn alert op de mogelijke risicofactoren voor osteoporose en kunnen je naar de huisarts verwijzen. De diagnose kan alleen gesteld worden met een meting van de botdichtheid.

Wat is osteoporose?

Osteoporose noemen we ook wel botontkalking. Osteoporose betekent letterlijk poreus bot. Door osteoporose breken uw botten sneller dan normaal.

Bij osteoporose neemt de hoeveelheid kalk in het bot af en verandert de botstructuur van de botbalkjes. Hierdoor zijn de botbalkjes minder sterk en kan het broze bot gemakkelijk breken. Osteoporose is een systemische botaandoening. Systemisch betekent dat de botontkalking in het hele skelet zit en dus niet alleen op de plek waar u een breuk hebt (gehad).
Symptomen

Osteoporose is een sluipende aandoening waar u in het begin niet zoveel van merkt. Vaak wordt het pas ontdekt als u een bot breekt. Botbreuken zijn dan ook vaak een reden om te kijken of iemand osteoporose heeft.
U krijgt pijn en door de breuk kan uw lichaamshouding veranderen of het bot gaat anders staan. De rugwervels zakken langzaam in als gevolg van verminderde botsterkte door osteoporose. Dit geeft vooral pijn bij het opstaan en bij beweging en kan steeds meer beperkingen geven bij dagelijkse bezigheden. U kunt ook een voorovergebogen houding krijgen. Dit heet een kyfose.
Als u eenmaal iets gebroken hebt, is de kans op een tweede breuk groter.
Oorzaken

Tot ongeveer uw dertigste levensjaar worden de botten opgebouwd. Er komt meer bot bij dan er wordt afgebroken. Vanaf het veertigste levensjaar is het net andersom: er wordt meer bot afgebroken dan erbij komt. De botmassa wordt kleiner en hoe minder botmassa, hoe kwetsbaarder het bot. Maar dit wil niet zeggen dat iedereen osteoporose krijgt. Er zijn een aantal risicofactoren die het krijgen van osteoporose of osteoporotische botbreuk vergroten:
  • Leeftijd:  hoe ouder, hoe groter het risico op osteoporose.
  • Geslacht:   ongeveer twee keer zoveel vrouwen als mannen krijgen osteoporose.
  • Een te snel werkende (bij)schildklier.
  • Een eerdere botbreuk na het 50ste levensjaar.
  • Een vader of moeder met osteoporose/ heupbreuk in voorgeschiedenis.
  • Vroege overgang (jonger dan 45 jaar).
  • Een te laag lichaamsgewicht.
  • Weinig bewegen.
  • Vaker dan twee keer per jaar vallen.
  • Alcohol:  meer dan drie eenheden per dag.
  • Roken.
  • Een te laag vitamine D-gehalte in het bloed.
  • Gebruik van bepaalde medicijnen, zoals Prednison.
Behandeling van osteoporose

Osteoporose is niet te genezen. Bij de behandeling zijn meer bewegen, goede voeding en eventueel medicatie belangrijk. Naast informatie over (omgaan met) osteoporose kun je hulp krijgen bij het doen van oefeningen en leren hoe je vallen kunt voorkomen. Alle patiënten met osteoporose krijgen Vitamine D voorgeschreven. Ook krijgen patiënten soms calcium voorgeschreven. Of je calcium voorgeschreven krijgt, hangt af van hoeveel je hiervan binnen krijgt via de gewone voeding. Tot slot kan je arts nog bepaalde medicatie voorschrijven.

Meer informatie kunt u vinden op de website van de Osteoporose Vereniging: