Medical Taping

Medical taping is de verzamelnaam voor het tapen met de voor velen karakteristieke, fel gekleurde, elastische tape.
Het is een bepaalde manier van tapen waarbij je spieren worden ondersteund in hun functie.
Bij normaal tapen wordt je bewegingsvrijheid van een bepaald gewricht verkleind. Ook komt er een grotere druk op de huid. Bij medical taping is dat juist niet de bedoeling. De medical tape heeft dezelfde elasticiteit en gewicht als je huid. Ook heeft de tape een liftende werking op de opperhuid, waardoor er drukvermindering en meer ruimte voor de bloed- en lymfevaatjes is. Doordat de druk op de pijnreceptoren onder de opperhuid ook minder wordt, heb je door het tapen waarschijnlijk ook minder pijn. Verder kun je met medical tape gewoon bewegen doordat het elastisch is. Hierdoor vormt de tape een soort tweede huid. De tape kan nat worden zonder zijn functionaliteit te verliezen. De tape kan daardoor probleemloos enkele dagen op het lichaam blijven zitten.

Medical tape kan worden toegepast bij veel verschillende soorten klachten. Toepassingen van de tape zie je tegenwoordig veel in de sportwereld. Bij klachten aan het bewegingsapparaat wordt de tape vaak ingezet om gewrichten te ondersteunen, of spieren te beïnvloeden om spanningstoename óf juist afname te realiseren. Het wordt veel gebruikt bij spierblessures en klachten door overbelasting.
De tape kan ook gebruikt worden voor houdingscorrectie, zwelling reductie en pijnvermindering.
Medical Taping is dus enorm veelzijdig.
Voor verdere informatie en/of het maken van een afspraak kunt u terecht bij:
Jolanda Jansen- van Hoften
Oefentherapeut Mensendieck