Vergoedingen

Oefentherapie Mensendieck wordt beperkt vergoed vanuit de basisverzekering. Daarom is het aan te raden een passende aanvullende verzekering af te sluiten, waarin voldoende behandelingen oefentherapie zijn opgenomen. Het aantal behandelingen dat vergoed wordt hangt af van het aanvullende pakket dat u gekozen heeft. U kunt dit terugvinden in uw polisvoorwaarden.

Vergoeding basisverzekering voor patiënten met artrose aan heup en knie
Per 1 januari 2018 krijgen patiënten met artrose aan de knie-en heupgewrichten 12 behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering.

Jonger dan 18 jaar

Bij kinderen tot 18 jaar worden de eerste 9 behandelingen voor oefentherapie vergoed uit de basisverzekering (u hoeft hiervoor dus niet aanvullend verzekerd te zijn). Mochten er daarna voor deze indicatie meer behandelingen nodig zijn, dan worden maxiamaal de volgende 9 behandelingen ook vergoed.

Chronische aandoeningen

Mensen met een aandoening  die op de lijst chronische aandoeningen voorkomt, krijgen de therapie vergoed vanuit de basisverzekering vanaf de 21e behandeling. De eerste 20 behandelingen moeten zelf worden betaald, of deze behandelingen worden vergoed uit de aanvullende verzekering (mits deze is afgesloten). De behandelingen uit de basis verzekering vallen wel onder uw eigen risico.
Voor chronische aandoeningen staat vaak een maximum behandeltermijn. Dit staat op de chronische lijst van betreffende zorgverzekeraar.

Zorgverzekeraars

Wij hebben contracten afgesloten met alle belangrijke zorgverzekeraars in Nederland, waardoor gecontracteerde zorg (in natura) mogelijk is.
Bekijk uw polisvoorwaarden voor de vergoeding van oefentherapie door uw verzekeraar.

Zonder verwijzing naar de oefentherapeut
Sinds 2008 kunt u rechtstreeks naar de oefentherapeut zonder verwijzing. Directe Teogang Oefentherapie (DTO) maakt oefentherapie voor iedereen rechtstreeks bereikbaar.

In onderstaande link vindt u een overzicht van de vergoedingen oefentherapie/fysiotherapie bij de verschillende zorgverzekeraars in de aanvullende pakketten:

Vergoeding aanvullende verzekering